Marketing
ŠTUDIJNÉ MATERIÁLY
(popis)
SYLABY:
1. Marketing ako teoretická a praktická disciplína vo väzbe na podnikateľské subjekty, dôvody jeho vzniku, definície. Marketing ako postoj podnikateľského subjektu a ako funkcia. Marketingový manažment, jeho filozofie, ciele marketingového systému. Potreby, želania, produkty, výmena, transakcie, charakteristika spotrebiteľského trhu. Marketingové koncepcie a historický vývoj marketingu.
2. Marketingové prostredie. Proces monitorovania marketingového prostredia. Interné a externé prostredie podniku. Marketingová situačná analýza. Segmentácia trhu, výber cieľových skupín, pozícia na trhu. Analýzy marketingových príležitostí, identifikácia trhových príležitostí pomocou matice expanzie Produkt/Trh.
3. Marketingový informačný systém a jeho zložky. Vstupy pre účinný marketing. Marketingový výskum ako zdroj základných informácií. Výskum trhu, charakteristika, náplň a členenie. Praktické príklady uplatnených metód. Magický trojuholník výskumu trhu.
4. Spotrebiteľské správanie.
5. Marketingový mix z pohľadu jeho historického vývoja a aktuálnej podoby. Marketing - mix v klasickom poňatí modelu "4P" (Neila Bordena a E. Jerome McCarthyho) moderné a špeciálne modely marketing – mixu, možnosti jeho ďalšieho rozšírenia v jednotlivých oblastiach ekonomických činností a odvetví. Model „4C“ vo vzťahu k modelu „4P“. Základná úvodná charakteristika najdôležitejších marketingových nástrojov.
6. Produkt v ponímaní marketingu, produktová politika. Marketingová definícia a štruktúra produktu a klasifikácia produktov. Rozhodovanie o produkte. Produktový rad, produktový mix. Inovácia, vývoj nových produktov. Životný cyklus produktu na trhu a jeho predlžovanie. BCG matica.
7. Cenová politika v marketingu. Cenová politika firmy, jej miesto v marketingovom mixe. Prístupy, princípy určovania cien a účel cenovej politiky. Súčasné metódy tvorby ceny produktu. Cenová tvorba nových produktov, stratégie tvorby cien pre produktový mix, stratégie cenových úprav a cenové zmeny. Vybrané moderné metódy marketingovej tvorby ceny (konfiguračne - frekvenčná analýza., testy cenovej citlivosti a i.) Súvislosti tvorby ceny s "break-even analysis", t.j. s analýzou zlomového bodu. Výpočet ceny ako smernice výnosovej priamky. Zmeny v analýze likvidity firmy v súvislosti s "break-even analysis" vo vzťahu ku CASH-FLOW analýze.
8. Marketingová komunikačná politika a nástroje marketingového komunikačného mixu. Komunikačný proces, komunikačný systém a nástroje komunikačnej politiky, charakteristika súčasného marketingového komunikačného mixu a zložky marketingového komunikačného mixu. Postup pri tvorbe efektívnej komunikácie. Tvorba rozpočtu na promotion. Modely odozvy na marketingovú komunikáciu (napr. AIDA, ...).
9. Reklama. Ciele, hlavné funkcie, hlavné oblasti rozhodovania, profily hlavných druhov médií. Komunikačný a predajný efekt reklamy. Tvorba rozpočtu na reklamu. Ďalšie atribúty a špecifiká reklamy.
10. Public Relations, hlavné prostriedky a rozhodnutia. Rozdiely medzi public relations a reklamou. Ďalšie atribúty PR. Image organizácie a jeho vzťah k podnikovej kultúre. Image - testy. Modifikácia image.
11. Podpora predaja produktov ako súčasť marketingovej komunikačnej politiky (promotion), ciele, prostriedky, techniky. Osobný predaj a manažment predaja. Stratégia predaja, nábor, výber, príprava, dozor a hodnotenie obchodného personálu. Personálny manažment v oblasti marketingu firmy.
12. Ďalšie zložky marketingového komunikačného mixu. Priamy marketing. Sponzoring. Internet a e-marketingová komunikácia. Event marketing. Guerilla marketing. Integrovaný marketingový komunikačný systém.
13. Marketingová distribučná politika organizácie, marketing miesta. Marketingový odbytový kanál - podstata, správanie, stratégia, organizácia, štruktúra a manažment marketingového odbytového kanálu. Fyzická distribúcia. Maloobchod a veľkoobchod. Ďalšie súvislosti marketingovej distribučnej politiky, marketingu miesta.
14. Ľudia ako piate P v marketingovej politike a ďalšie prvky marketingového mixu. Alternatívne rozšírenia marketingového mixu (5P, 6P, 7P, 8P, IT). Ľudia ako dominantný faktor v službách, a výrazné špecifikum. Personálny marketing, marketing ľudských zdrojov, význam a úloha v organizácii.
15. Marketing nehmotných produktov a neziskových organizácií. Marketing služieb. Služby a ich špecifiká. Ľudia ako nástroj marketingového mixu a ďalšie špecifické prvky marketingového mixu. Marketing organizácií, osôb, lokality, myšlienok. Špecifické pojmy a oblasti ( vzdelávací marketing, sociálny marketing, "celebrity marketing", marketing ďalších nehmotných produktov, marketing cestovného ruchu. Marketing neziskových organizácií (Non-profit marketing). Alternatívne rozšírenia marketingového mixu.
16. Marketingové plánovanie a marketingový audit. Etapy prípravy marketingového plánu. Analýza situácie, štruktúra marketingového plánu. Proces implementácie marketingu. Marketingová kontrola, jej proces, typy kontroly.
17. Etika a etický kódex v marketingovej koncepcii. Etický kódex AMA. Etické aspekty a legislatívne rámce vo vybraných oblastiach marketingových činností (reklama, PR, osobný predaj, výskum trhu, cenová politika, nástroj „People“ a pod.)
POVINNÁ LITERATÚRA:
KOTLER, Ph. – ARMSTRONG, G. 2007. Principles of Marketing. New York : Prentice Hall, 2007. 736 s. ISBN 97801323390026.
KOTLER, Ph. – TRIAS DE BES, F. 2006. Inovativní marketing. Jak kreativním myšlením zvítězit u zákazníka. Praha : Grada Publishing, 2006. 199 s. ISBN 80-247-0921-X.
KITA, J. a kol. 2005. Marketing. Bratislava : Iura Edition, 2005. 432 s. ISBN 80-80787-049-8.
HAGUE, P. 2003. Pruzkum trhu. Brno : Computer Press, 2003. 234 s. ISBN 80-7226-917-8.
CLARKE, L.C. 2003. Public relations. Brno: Computer Press, 2003.600 s. ISBN 80-7226-886-4.
ŠTEFKO, R. 2003. Akademické marketingové inštrumentárium v marketingu vysokej školy. Bratislava : Royal Service, 2003. 262 s. ISBN 80-968379-5-8.
JAKUBÍKOVÁ, D. 2009. Strategický marketing. Praha : Grada Publishing, 2009. 267 s. ISBN 80-247-2690-8.
SVETLÍK, J. 2003. Marketing pro evropský trh. Praha : Grada Publishing, 2003. 272 s. ISBN 80-247-0422-6.
DUDINSKÁ, E. a kol. 2000. Základy marketingu. Praha : Ekonóm, 2003. 199 s. ISBN 80-245-0496-0.
CIBÁKOVÁ, V. – BARTÁKOVÁ, G. 2007. Základy marketingu. Bratislava : IURA Edition, 2007. 224 s. ISBN 80-8078-156-9.
ŠTEFKO, R. - ŠINDLERYOVÁ, I. 2005. Prípadové štúdie z marketingu. Prešov : PU v Prešove, 2005. 116 s. ISBN 80-8068-431-6.
BUTORACOVÁ ŠINDLERYOVÁ, I. 2009. Model marketingového inštrumentária pri akceptácii projektov v procese zvyšovania konkurenčnosti regiónu. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2009. 195 s. ISBN 80-8068-802-8.
FERENCOVÁ, M. – BUTORACOVÁ ŠINDLERYOVÁ, I. 2009. Marketingová komunikácia. Prešov : FM PU, 2009. 130 s. ISBN 80-555-0013-3.
BUTORACOVÁ ŠINDLERYOVÁ, I. - GBUROVÁ, J. - MOROVSKÁ, I. 2009. Marketingová komunikácia – prípadové štúdie. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2009. 86 s. ISBN 80-555-0011-9.