Vyhľadávanie

Kontakt

Ing. Jaroslav Dodecký

Katedra marketingu a medzinárodného obchodu

Skype: fmunipo

Konzultačné hodiny:
PIATOK: 15:00 - 16:30 hod.
(miestnosť č. 201, Konštantínova 16)

dodecky.unipo@gmail.com

Prezentácia v manažmente a marketingu

 

ŠTUDIJNÉ MATERIÁLY:

(popis)

PREDNÁŠKY:

1. Prezentácia (Presentation): Charakteristika pojmu prezentácia. Elementy dobrej prezentácie – obsah (content), dizajn (design), prednes (delivery). Interdisciplinárny charakter prezentácie – predmet manažmentu, štylistiky, rétoriky.

2. Príprava prezentácie (Preparing for the Presentation) I.:Príprava textu prezentácie – námet textu, skúmanie literárnych zdrojov a výsledkov výskumov, zoskupenie informácií do logických celkov, tvorba osnovy, kompozícia textu  podľa jazykových a štýlových, príp. žánrových noriem; vhodné rozloženie textu, vhodná formálna úprava textu (text+symboly, grafy, animácie a pod.) – čitateľnosť, prehľadnosť, príťažlivosť.

3. Príprava prezentácie (Preparing for the Presentation) II.: Príprava samotnej prezentácie – pravidlá vystupovania na verejnosti (individuálna príprava prezentujúceho – zvládanie nervozity, vytvorenie dobrého prvého dojmu, práca s pomôckami, reakcia na otázky publika a pod.), úprava prostredia, príprava technického zabezpečenia.

4. Realizácia prezentácie (Implementation Presentation) I.:Reč tela (Body Language) – výzor a správanie sa prezentujúceho. Prednes (delivery) – súlad verbálnej a neverbálnej komunikácie ako podmienka k dosiahnutiu cieľov prezentácie. Interakcia s publikom – „sprostredkujúce“ zručnosti (facilitation skills) –  techniky na nadviazanie kontaktu s publikom a  udržanie kontaktu s publikom.

5. Reakcia publika na prezentáciu (FeedBack) Vnímanie obsahovej  a proporcionálnej stránky prezentácie. Posúdenie kreativity spracovania a realizácie prezentácie. Celkový dojem z prezentácie.

6. Prezentačné spôsobilosti a zručnosti (Presentation Competences and Skills): Kľúčové kompetencie – intrapersonálne, interpersonálne, metodické, profesionálne. Efektívne komunikačné spôsobilosti – efektívna písomná a ústna prezentácia. Presvedčivá prezentácia – uplatnenie persuázie pri prezentácii (uplatnenie manažérskych spôsobilostí).

7. Skúsenosť s prezentovaním, s prezentáciou (The Experience of Presenting):Individuálny, jedinečný štýl prezentujúceho. Silné a slabé stránky prezentujúceho.

8. Vedomé hospodárenie s časom, sebariadenie( selfmanažmentom). Organizácia času – rozdelenie úloh podľa dôležitosti, zatriedenie do časového rozvrhu, odhad doby trvania činnosti, určenie časových rezerv.

9. Kritické uvažovanie o prezentácii v skupinách a tímoch. Prezentácia a teambuilding.

10. Štýl ako spôsob prejavu v manažmente: Funkčné štýly jazyka využívané v manažmente (náučný, rečnícky, publicistický).

11. Plán vytvárania a prednesu prejavov a rozhovorov v manažmente Typy rečníckych prejavov (speeches) – informačné, argumentačné, persuazívne, príležitostné. Typy rozhovorov (talks) – osobný, telefonický, prijímací pohovor; informačný, hodnotiaci a persuazívny rozhovor.

12. Prezentácia a špecifické žánre využívané v manažmente I..Žánre náučného štýlu – referát, štúdia, dizertácia a pod.

13. Prezentácia a špecifické žánre využívané v manažmente II..Žánre publicistického štýlu – článok, úvodník, komentár, recenzia diskusné príspevky, polemiky a pod.

SYLABY:

SEMINÁR 1 Oblasti ľudskej komunikácie (intrapersonálna, interpersonálna) a ich využitie v manažmente a marketingu; asociačné cvičenia zamerané na sebapoznanie, sebakritiku a sebapresadzovanie.

SEMINÁR 2 Komunikačná schéma (autor, kanál, šum, príjemca); hry zamerané na nácvik eliminácie šumu a dešifrovanie kódu v manažérskej praxi.

SEMINÁR 3 Využitie prostriedkov neverbálnej, paraverbálnej a verbálnej komunikácie v organizácii; nácvik prezentácie, hodnotenie celkového prejavu.

SEMINÁR 4 Etapy organizovania písomnej a ústnej komunikácie vzhľadom na povahu komunikátu,cvičenia zamerané na aktívne počúvanie a tvorbu otázok.

SEMINÁR 5 Metakomunikácia, spätná väzba, vstupná informácia; význam priameho a nepriameho kontaktu v komunikácii a jeho vplyv na úspešnosť prenosu informácie.

SEMINÁR 6 Komunikačný proces a komunikačné situácie v organizácii, praktické cvičenia zamerané na výber vhodného spôsobu komunikácie vzhľadom na komunikačnú situáciu v organizácii.

SEMINÁR 7 Osobitosti vertikálnej a horizontálnej komunikácie v organizácii; diskusia o podnikovej kultúre; hry zamerané na dodržiavanie spoločenských, etických a jazykových noriem vzhľadom na komunikačné ciele v organizácii.

SEMINÁR 8 Plánovanie, organizovanie, kontrolovanie a hodnotenie vzhľadom na špecifické komunikačné situácie v organizácii; simulácia pracovnej porady, skúmanie komunikačných spôsobilostí študentov  v pozícii manažéra.

SEMINÁR 9   Vysvetlenie pojmov jednanie, vyjednávanie (technika riešenia konfliktov); diskusia o výhodách a nevýhodách interpersonálneho jednania, jednania v rámci skupiny, medziskupinového jednania a jednania s asistenciou tretej strany.

SEMINÁR 10 Komunikačné bariéry a ich vplyv na výkon pracovníka v organizácii; hra zameraná na šírenie informácie v časovom limite, v úzko vymedzenom priestore (variácia hry „telefón“).

SEMINÁR 11 Riadiaci pracovník a riešenie konfliktov (rozhodca, aktívny účastník konfliktu), postupy pri riešení konfliktov, pravidlá konštruktívneho hádania sa; aplikácia teórie v praxi formou hry; diskusia o možných pozitívach konfliktu.

 SEMINÁR 12 Stratégie riešenia problémov v organizácii (silové, kompromisné, integračné), brainstorming zameraný na vytvorenie pravidiel efektívneho riešenia problémov v organizácii– porovnanie s teóriou.

 SEMINÁR 13 Asertivita a empatia v organizácii;  diskusia o vplyve asertivnEho a empatického správania pracovníka organizácie na jeho postavenie v kolektíve.

 

POVINNÁ LITERATÚRA:

ŠUPÍN, M. – GAŠPERAN, P.: Komunikačné a prezentačné aktivity a zručnosti. Technická univerzita, 2001. ISBN 8070995815, 9788070995815

HERTZER, K.: Rétorika v zaměstnání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1799-9

BELZ, H. – SIEGRIST, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6

ŠKVARENINOVÁ, O.: Rečová komunikácia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2004. ISBN 80-08-00290-9

PLAMÍNEK, J.: Sebeřízení. Praha Grada, 2004. ISBN 80-247-0671-7

SLANČOVÁ, D.: Praktická štylistika (Štylistická príručka). Prešov : Slovacontact, 1994. ISBN 80-901417-3-0

SLANČOVÁ, D.: Základy praktickej rétoriky. Prešov :Náuka 2001. ISBN 80-89038-04-2

ROTONDO, J.- ROTONDO, M.: Presentation Skills for Managers. USA: McGraw-Hill, 2002.ISBN 0-07-137930-4

MANDEL, S.: Presentation Skills: a Practical Guide to Better Speaking. Thomson-NETg , 2006. ISBN 1418889121

BIENVENU, S.: The Presentation Skills Workshop. USA: NY, 2000. ISBN 0-8144-0518-5

KUBEŠ, M. – SPILLEROVÁ, D. – KURNICKÝ, R.: Manažerské kompetence. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0698-9

 

ODPORÚČANÁ LITERATÚRA:

OLIVER, D.: Jak uspět při vyjednávaní. Brno: Computer Press, a. s., 2005. ISBN 80-251-0686-1

RYBÁR, J. akol.: Jazyk a kognícia. Bratislava: Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9

McCARTHY, P. – HATCHER, C.: Presentation Skills. The Essential Guide for Students. Great Britain: Athenaeum Press Ltd., 2006. ISBN 0-7619-4092-8